This Land Is Your Land

Words & Music by Woody Guthrie.
(1960年発表)




(原題直訳 「この国はきみの国」)





From Woody Guthrie album,
"This Land Is Your Land: The Asch Recordings, Vol.1".
推奨アルバム度 ☆☆☆☆☆

ウディ・ガスリー



And you can listen to Peter, Paul & Mary album, "Moving".
名作アルバム度 ☆☆☆☆☆


「ムーヴィング」 (ピーター・ポール&マリー)






The Staple Singers album, "Use What You Got".
名作アルバム度 ☆☆

(ステープル・シンガーズ)




名曲度 ☆☆☆☆☆





邦題 「わが祖国」 (ウディ・ガスリー








This land is your land
この国はきみの国
This land is my land
この国はぼくの国
From California
カリフォルニアから
To the New York island
ニューヨークのあの島*1まで
From the red wood forest
アメリカ杉の森から*2
To the Gulf stream waters
メキシコ湾流の海水まで
This land was made for you and me
この国はきみとぼくのために作られた





As I went walkin' that ribbon of a highway
リボンのように連なるいくつもの街道を歩いていったぼくは
I saw above me that endless skyway
頭上に涯てしない大空の広がりを見た
I saw below me that golden valley
足許にはぼくはあの黄金の谷が見えた
This land was made for you and me
この国はきみとぼくのために作られたのだ




This land is your land
この国はきみの国
This land is my land
この国はぼくの国
From California
カリフォルニアから
To the New York island
ニューヨークの島まで
From the red wood forest
アメリカ杉の森から
To the Gulf stream waters
メキシコ湾流の海水まで
This land was made for you and me
この国はきみとぼくのために作られた




I roamed and rambled
ぼくはさまよい、流れ歩いた
And I followed my footsteps
そして、ぼくは自分の足音につられて
To the sparkling sands of her diamond desert
ダイヤモンドのような砂漠の砂のきらめきに分け入った
And all around me a voice was sounding
するとぼくのまわりのいたるところに響きわたる声がした
This land was made for you and me
この国はきみとぼくのためにできたのだと




This land is your land
この国はきみの国
This land is my land
この国はぼくの国
From California
カリフォルニアから
To the New York island
ニューヨークの島まで
From the red wood forest
アメリカ杉の森から
To the Gulf stream waters
メキシコ湾流の海水まで
This land was made for you and me
この国はきみとぼくのために作られた




The sun came shining
太陽が輝き出してきた
And I was strolling
そして、ぼくはさまよい歩き
And the wheat fields waving
そう、小麦畑がなびいている
And the dust clouds rolling
そして、ちぎれ雲が流れていく
As the fog was lifting a voice was calling
霧が立ち込めてくる中に、ひとつの呼び声がする
This land was made for you and me
この国はきみとぼくのために作られたのだと




This land is your land
この国はきみの国
This land is my land
この国はぼくの国
From California
カリフォルニアから
To the New York island
ニューヨークの島まで
From the red wood forest
アメリカ杉の森から
To the Gulf stream waters
メキシコ湾流の海水まで
This land was made for you and me
この国はきみとぼくのために作られた







Translated into Japanese tonight by komasafarina.訳詞






∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮∮






【A Year Ago−Go!】




(1年前のエントリーを Playback♪)



・「ヤツらは街に」 (シン・リジー

http://d.hatena.ne.jp/komasafarina/20050329

*1:単数表記での「島」なので(言うまでもなく)イースト河とハドソン河の河口の島であり、ニューヨーク・シティの中心部を形成する「マンハッタン」島を指すものとしてよいだろう。

*2:レッドウッドはカリフルニアの産で、カリフォルニア州の州木となっている。